Spitsheffing als oplossing voor fileproblematiek?

In een nieuwe onderzoek dat is uitgevoerd door het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Planbureau wordt opnieuw de spitsheffing als mogelijke oplossing voor het fileprobleem aangedragen. Het zou volgens deze planbureaus het overwegen waard zijn om de consument die op een druk tijdstip toch de weg op gaat zwaarder te belasten. Dit is dan uiteraard in plaats van een hogere algemene kilometerheffing. Uit het onderzoek is gebleken dat het gladstrijken van de pieken die in files resulteren beter mogelijk is door spitsheffing. Normale kilometerheffing zou het algehele autoverbruik verminderen, maar minder direct invloed op de piekperioden hebben. De spitsheffing moet bovendien echt specifiek per locatie en per tijdstip worden geïnd. Op deze manier is het de meest effectieve methode volgens de onderzoekers.

Opvallend is dat de onderzoekers de vooral kiezen voor het oplossen van het probleem, in plaats van voorkomen dat het probleem ontstaat. Tijdens de coronacrisis zijn meer en meer mensen thuis gaan werken en waren werden er maanden lang amper files. Als werkgevers hier flexibel in blijven en werktijden ook flexibel worden dan kunnen pieken ook zonder een spitsheffing wellicht worden afgevlakt.

OV-kaarten voor studenten op de schop

Wanneer het gaat over de algehele mobiliteit in Nederland in 2030 komt natuurlijk ook het OV-gebruik van studenten onder de aandacht van de planbureaus. Opvallend is dat ze willen dat er een soort financiële impuls komt voor studenten om buiten de spitstijden met het OV te gaan. Nu is ongeveer een vijfde van alle reizigers met het openbaar vervoer in de drukste perioden van de dag student.

Waar hierbij echter opnieuw aan voorbij wordt gegaan is dat studenten niet per se zelf kiezen op wat voor tijden ze onderwijs ontvangen. Wanneer lestijden voor of juist ver na de spitstijd beginnen dan zou dit ook een goede oplossing kunnen zijn voor het verminderen van het aantal studenten in de spits.

Dit is overigens wel een van de lange termijn adviezen van de planbureaus. Door wonen en werken nog meer te koppelen is mobiliteit natuurlijk op grote schaal minder nodig. Hierdoor worden de Nederlandse wegen ontlast en kan veel vervoer op bijvoorbeeld fiets of met kleine elektrische voertuigen worden gedaan. Dat lijkt in ieder geval een beter idee dan het gewoonweg invoeren van spitsheffingen.

Je auto verkopen?

Via veel verkoopsites is het verkopen van je auto alsnog bijzonder veel werk. Dat dit niet zo hoeft te zijn bewijzen we bij Autoinkoopspecialist.nl. Hier ben je je auto al binnen 24 uur kwijt. Dit doen we door een online veiling voor je auto te organiseren. Hierop kunnen vervolgens alleen RDW-erkende autobedrijven bieden. Daarom is Autoinkoopspecialist.nl:

  • Veilig en betrouwbaar
  • Gratis en vrijblijvend
  • 24/7 bereikbaar

Deel dit bericht

[ssbl]

Volg ons op social media